Vad är det för fel i att vara övertydlig när det handlar om liv och död?!

Eller är det endast jag i hela världen som bryr mig om ifall en vara innehåller mandel eller ej?

Låt oss till exempel titta på
Delicatos Blåbärsmousse. En frestande skapelse med blåbär på toppen, en sockerkaksbotten undertill och mousse däremellan. Hur som helst. På "Allergi och överkänslighet"-sidan till detta bakverk kan man läsa energiinnehåll, och ifall den innehåller något som någon kan vara känslig emot. Till exempel gluten, ägg och nötter.

Blåbärsmoussbtårtan innehåller inga nötter. Ah, vad bra! tänker jag då. Här har vi ett fint bakverk även en nötallergiker som jag kan äta. Men...

Läser man däremot innehållsförteckningen så ser man att skiten innehåller mandel. Liksom. Va? Var kom det ifrån? Varför är det mandel i? Samma sak med jodgubbsmoussen.

Jajaja, säger ni. Det står ju i innehållsförteckningen! Javisst. Men det gör ägg, mjölk och mjöl också. Och bara så att ni vet - för en äggallergiker är det inte ett dugg självklart att det ska finnas med ägg i pannkakor. Så det så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback