Det här med BMI...

Jag har tittat lite på mitt BMI.

Som det ser ut just nu så ligger mitt BMI mellan 22,5 och 23. Det beror lite på vad jag väger (prövade med de tre heltal jag brukar ligga på). Och det är ju ganska normalt och känns bra för mig, så det är inte det detta handlar om.

Om jag skulle gå upp 10kg skulle jag ha ett BMI på 26 (gränsen för övervikt enligt den tabell jag tittar i ligger på 25, sen har vi fetma på 30+ och "svår fetma" på allt över 40). Med 10kg till vore jag alltså lätt överviktig.

Om jag däremot skulle gå ner 10kg är jag fortfarande normalviktig. För att klassas som underviktig får jag tappa 12-14kg.

Jag undrar hur jag skulle se ut +- 10 kg. Det finns människor som tappar/"hittar" 10kg utan att det märks. Men på mig skulle det förmodligen märkas. På gränsen till övervikt eller mot undervikt?

Varför finns det förresten ingenting på BMI-skalan som heter "Svår undervikt" (jmfr "Svår fetma")?

Kommentarer
Postat av: tjockisen

du kan bli fetare, å fetare å fetare. men när du blir smalare, så finns det ju faktiskt en gräns. kanske därför.

2006-03-15 @ 18:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback