Teori eller praktik?

Att bero på det här med jobb känner jag mig riktigt arg idag. Jag har synat jobbannonser. Varje gång jag läser: "Du ska ha utbildning inom... eller motsvarande." blir jag lite glad - för utbildning har jag ju. I nästa mening står det: "Du ska ha erfarenhet av det, det, det, det, det och det.". Flika gärna in ett "flergårig" där också.

Förut kände jag att det var en hopplös situation och jag blev lite nere. Nu är jag bara arg. Jag är riktigt arg. I politiska debatter talas det om unga som ska ut på arbetsmarknaden. Men då är det gymnasieungdomar som står i fokus. Vi med utbildning då? Och så lyssnar man på nyheterna om hur få jobb som Arbetsförmedlingen förmedlar per år. Traineeplatser och praktik är hårdvaluta. Det dyker sällan upp sådana uppdrag, och när det gäller just mitt utbildningsområde har jag inte sett något som sticker ut.

Teoretisk kunskap har jag. Praktisk i den utsträckning att jag forskat i vissa delar, så som i projekt under kurser och exjobb. Hur ska jag få arbetslivserfarenhet inom min utbildnings ramar om ingen vill investera i mig? Jag vet att jag kommer bli världsbäst på mitt jobb, men jag kommer aldrig att bli det om jag inte får börja någonstans.

Jag är övertygad om att i många fall kan en nyutexaminerad göra ett lika bra jobb som någon med mångårig arbetslivserfarenhet. Oavsett jobb krävs alltid någon form av introduktion både för nya och gamla i gamet. Andra fördelar är att vi har färsk kunskap och vill komma ut på arbetsmarknaden, medan våra äldre konkurrenter kanske är påväg ut ur den.

Kommentarer
Postat av: Patricia

Heja Frida!



Som du kanske förstår har jag samma problem. Sitter just och knåpar på en jobbansökan och det där med erfarenhet är lurigt. För hur ska jag visa med ett kort brev att jag är den dom söker ändå?

2010-06-03 @ 18:47:47
Postat av: Friida

Hej Patricia!

Det är svårt som fan. Och förbaskat nog tvingas man att tänka: det löser sig. För det gör det.

2010-06-29 @ 23:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback