Brev till Gubbjävel

Så var jobbsommar i full gång och den första arbetsdagen avverkad.
Dagens höjdpunkter var:
  • Fartkamera
  • Kisspaus
  • Miniräknare
Miniräknaren känner jag att jag måste dela med mig av. Ett ord: GUBBJÄVEL!
Jag servade en kund, drog fram miniräknaren för att räkna ut summan. Priserna och stora delar av sortimentet är nya och jag har knappt jobbat de senaste nio månaderna. Och nu när jag precis blivit ledig från skolan så är jag lite trött i mitt huvud. Så jag fuskar som sagt gärna med miniräknare.
Gubben, som väntar på sin tur med sitt barnbarn i handen, utbrister då: "Miniräknare? Jasså? Kan du inte räkna i huvudet? Du har inte jobbat i butik. Har man jobbat i butik kan man räkna sådant i huvudet."
Proffs som jag är flinade jag bara och fortsatte att forstätta serva min kund (en trevlig dam). Det var nära att jag sa något i stil med att det var tur för han att jag kan räkna tillräckligt bra för att ge rätt växel i alla fall, men jag tycker inte om att vara spydig mot kunder innan jag är färdig med dem (bättre att passa på när de har betalat och ska gå).

Kanske skulle jag ha sagt att jag är (snart) ingenjör och sysslar därför inte med huvudräkning, utan arbetar hellre med avancerade grafräknare, matlab och annat komplicerat. Därefter slängt ur mig lite matematiska begrepp som linjärt samband, logaritm, asymptot, tredjegradsekvation, cosinus, etc.


Och du, gubbjävel, inte fasen behöver man kunna räkna snabbt i huvudet om man jobbar i butik. Där finns kassaapparater som har koll på skiten. Och för det tredje; kom tillbaks när jag jobbat två-tre dagar till så kan jag rabbla totalsummor i sömmen!


När det sedan var hans tur drog jag fram miniräknaren igen (bara för att jävlas) trots att han bara hade två produkter. Och jag önskade honom inte fortsatt trevlig helg. In his face!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback