Äppelsäsongen är slut

För min del är nu äppelsäsongen slut. Jag hade turen att upptäcka att jag för en liten stund kunde äta äpplen!


För den oinvigde så skriver ICA.se såhär om korsreaktioner:
Hur behandlas korsreaktioner vid pollenallergi?
Livsmedel som ger upphov till reaktioner måste undvikas. Många gånger går det bättre om produkten upphettats. Proteinstrukturerna förändras lite och det kan räcka för att livsmedlet ska tålas. T ex kan många björkpollenallergiker äta äppelkaka men inte färska äpplen.



För mig har det dock verkat fungera åt andra hållet. Jag kan i normala fall inte äta äpplen (men äppelpaj, äppelmos, etc går finemang), för att det är en korsreaktion från min nötallergi, och känslighet mot björkpollen. Men i maj och början av juni, när björken härjade som mest, kunde jag äta äpplen utan problem. Och damnit, jag utnyttjade situationen till max!
Tyvärr verkar det inte som att detta fenomen håller i sig. Björkpollensäsongen är slut, och jag är lika känslig mot äpplen som vanligt. Jäkla skit.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback