Gillar du fiskbullar?

Jag har alltid tyckt om fiskbullar. Fast de senaste gångerna jag har ätit dessa nästintill smaklösa bollar med egendomlig konsistens och färg har jag kännt mig lite besviken. De är inte vad de brukade (eller så har jag helt enkelt vuxit ifrån "smaken").

Hittade en konserv med ICA's Fiskbullar i hummersås i mitt skafferi. Nu ska vi se vad denna innehåller.



Själva bollarna består bara till hälften av fisk. Resten är mjölk, vatten och potatismjöl. Mmm, vad gott! (NOT!)
Hummersåsen tillagar ICA i runda slängar utav vatten, hummerEXTRAKT (här finns en detaljerad lista med olja, aromer och annat smått och gott ni slipper läsa) och till sist: 0,8% hummerkött.

Det lät ju spännande. Jag försökte leta upp ett recept på RIKTIG hummersås, men det verkar inte finnas. De såser jag finner baseras på hummerfond, som antagligen innehåller lika lite (eller mindre) mängd hummer än såsen ovan om man har tänkt sig köpa fonden i affären. Det går dock att göra egen,
här hittade jag ett recept.

Nu har jag svävat ut lite om allt annat. Min grundtanke var att jag skulle kolla upp den faktiska fisken som finns i bollarna.
ICA har raddat upp följande firrar: Kolja, sej, torsk och guldlax. Sist står fiskad i Nordostatlanten, men historien förtäljer inte om det gäller alla fiskar (som man kanske kan anta) eller om det bara innefattar laxen.


Min första tanke var då: Är inte torsk rödlistad?!


Om du vill komma åt en enkel lista över vilka fiskar som är gröna för att äta, och vilka som är rödlistade kan du antingen spana på WWF's hemsida själv, eller ladda ner deras fickguide (pdf) här. Det kan vara vettigt att skriva ut den och ha med sig när man går för att handla.

Själv tittade jag då på ArtDatabanken, där jag sökte på de ovanstående fisksorterna.
Kolja: Rödlistad (missgynnad)
Sej: Finns ej med
Torsk: Rödlistad (starkt hotad)
Guldlax: Finns ej med

MSC (Marine Stewardship Council) har OK:at sej, så den är i nuläget grön. Lax är okej och halvdåligt, mycket beroende på om den är odlad eller ej.

På ICA.se kan man även hitta en lista där WWF har graderat de flesta av deras fiskprodukter (ICA och Euroshopper) med grön, gul och röd plutt. Listan hittar ni här, och där kan man se att just min burk fiskbullar har fått en gul prick, vilket innebär att jag ska tänka efter om det är så vettigt att verkligen äta den.

Jag har den hemma, och ur miljösynpunkt kan jag sorgligt nog lika gärna äta upp den (ingen tjänar på att slänga mat). Men själva ätandet kommer att ske med vemod i hjärtat. Detta både på grund av det rödlistade fiskinnehållet, och de (i mitt tycke) mycket onödiga tillsatserna.


I framtiden kommer jag inte att köpa fiskbullar igen.

 



Källor:
www.WWF.se
www.Artdatabanken.se
www.ICA.se
www.Fiskeriverket.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback