Är det en sån typisk Stockholmsgrej?

Anländer till Stockholm 23:40. Går till rätt tunnelbaneplattform och kliver på. Njuter av kanske fem minuters åkande och jag kliver av. Lokaliserar utgången, spatserar bortåt och ska just åka upp för rulltrappan då en ung kille går på före mig. Han har en svart manchesterkavaj med avrivna armar, prydd med ett par fyrkantiga nitar. I övrigt ser han ut som vem som helst; blont lockigt hår & ett oförstört babyface.

Innan jag kommer till sak, måste jag klargöra följande:
Uppgången består av tre sektioner. En rulltrappa som går ner, mittsektionen med en vanlig trappa och en rulltrappa som går upp. Till höger och vänster på väggarna (alltså på ena sidan om vardera rulltrappa) sitter reklamaffischer uppklistrade.


Babyface tar första steget upp på rulltrappan och ställer sig, i enlighet med "regeln", på höger sida av rulltrappan. Härligt, tänkte jag och konstaterade att jag kommit rätt.

Nu till sak: Babyface nöjer sig inte med att stå på höger sida. Nej, han vänder hela kroppen in mot väggen till höger! Längs med hela rulltrappefärden dessutom, för att beskåda reklamaffischerna (vilka består av  typ fem The Love Guru-affischer och tre likadana med lite text i svart och vitt).

Jag skrattade åt Babyface, att han så uppenbart visade att han ville se på reklamaffischerna som dessutom var likadana. Men det är kanske så man gör det här i Stockholm, inte snegla diskret i ögonvrån, utan visa hela världen vad du är intresserad av.

När affischerna tar slut vänder Babyface kroppen framåt, böjer sig ned och tittar på ett klistermärke någon placerat några trappsteg upp på rulltrappan. Sedan är rulltrappefärden slut och han kliver av och ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback