Idag mötte jag två svenskar!

Två svenska ungdomar på interrailresa. Den ena hade just gått ut gymnasiet, och den andra hade... jobbat (?) ett år, och de skulle båda ta ett sabbatsår (till).

Mötet: Jag och Anne (tyska) skulle ta båten till Ilha Deserta (Ilha de Barreta), men jag ansåg att jag behövde ta ut lite cash. Så jag knallade bort till närmsta MultiBanko-cashingmachine. Plötsligt passerar jag två tjejer - som pratar svenska! I hemlighet hoppades jag litegrann att de också skulle med båten, tog ut mina pengar (typiskt nog fanns bara 50?-sedlar i automaten) och gick tillbaks till piren. Och guess what! Svenskorna skulle med! Pratade lite med dom, men kände mig extremt nochalant gentemot Anne (som försås inte pratar svenska) så jag vände mig om och pratade lite med henne på engelska.

Summan av kardemumman: det var trevligt att råka på ett par hemmifrån (de var t o m smålänningar!) men det är ju inte därför jag är här. Och jag skäms lite nu, men faktum är att det var helt sjukt svårt att prata svenska med dom! Jag är så fruktansvärt inne på engelska att jag t o m tänker på engelska nu. Fast I can assure you my friends - I won't speak english when I'm back to gamla Svedala. Promise!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback