Trettondagsafton...

Vadå trettondagsafton? Varför existerar trettondagsafton? Tretton dagar sedan det var julafton? Vad är det att fira? Jag är upprörd!

Skulle ner på stan för att gå lite ärenden. Titta på en tröja min storsyster tipsat mig om samt köpa underkläder, en BIB till mamma och lite grejer till dagens bak. Och när jag kommer ner och in i Linden (ett av varuhusen i denna stad) så håller allting på att stänga! Jag fattade ingenting. Tänkte att: nej, det är väl fredag idag, och inte lördag? (Affärerna stänger kl 16 på lördagar & söndagar.) Tittade på en "speciella öppettiderlapp vid en av utgångarna mittemot Systemet. Skulle ju ändå dit, så jag tänkte att nåja, är det stängt så kan jag väl gå på stan imorgon eller någon annan dag (imorgon ska jag till min syster men det tänkte jag ju inte på just då).

Trettondagsafton 5/1: 10-16
Trettondagen 6/1: STÄNGT


Och jag menar bara... Va? Varför har vi en helgdag som heter trettondagsafton? Jag har aldrig firat trettondagsafton? Snälla någon, förklara för mig varför trettondagsafton existerar fortfarande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback