Trettondagsafton forts.

Okej. Jag kollade upp Trettondagsafton på susning.nu.

Trettondagsafton är dagen och kvällen före trettondag jul och inleder trettonhelgen. Den firas till minne av att de tre vise männen uppvaktade jesusbarnet på den tolfte natten efter julnatten, dvs natten före den trettonde dagen eller trettondag jul.

Där står även lite mer om några viktiga årtal:
På 300-talet ändrade man Jesus födelsedag från trettonhelgel till det vi kallar julhelgen. Enligt susning.nu firades julen i tretton dagar fram till 1600-talet. Nu firar vi tydligen ända fram till tjugondagknut (varför?).

Okej. Hängde ni med? 400 och 1700 år gamla antaganden kring en snubbes födsel och händelserna därikring! Herregud. Bryr sig inte folk om vad helgdagar innebär numer? Okej. Fine. Hade jag haft ett jobb och trettondagshelgen infallit på en veckodag hade jag blivit lycklig över att få vara lite ledig. Men egentligen tycker jag man kan ta denna röda dag och lägga på ett vettigare ställe. Känns totalt onödigt att "fira" något som jag antar väldigt få bryr sig om. Låt dagen finnas kvar för de som vill ha den, men det röda kan vi väl spola vid det här laget?



Källor:
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Trettondag_jul&oldid=Trettonhelgen
http://susning.nu/Trettondagsafton

Kommentarer
Postat av: Mr Jones

Hmm, men vad gör man nu för tiden på en trettondagsafton? Äter folk stora middagar? Går dom i kyrkan? Eller är det som alla andra stora svenska högtider egentligen bara en anledning för att supa sig full?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback