Spritresa

Då var det gjort. Spritresa till Tyskland. Med Blekinges alla medelålders fyllon.

Fredag
Jenny, Lina och jag var ute i Karlskrona. Takida spelade på ett uteställe där. Såg de inte så mycket, men det jag såg var bra! Därefter ramlade vi runt på två andra ställen fram till kl 0200 PRICK då vi började vår vandring hemåt. På övertalan gick vi. Jag orkade inte vänta en kvart på taxin och det skulle ta 20 min att gå hem. Så... Vi gick.

Käkade lite överbliven tacos, kall eftersom Lina inte hade någon micro. Det var rätt gott! Tyvärr är jag världens störtsa klantarsle och glömde bort att dricka fem liter vatten (gissa om jag blev törstig lite senare!!!). Vi är såklart väldigt framåt utav oss och hade beställt en taxi till 0315 (bussen gick 0340 typ 10 min bilväg från där Lina bodde) redan vid åtta-tiden på kvällen. Den kom inte. Tursamt nog fick vi tag på en ny taxi och hann precis till bussen. Somnade.

Lördag
Mitt i halvdåset hörde jag människor kliva ombord på bussen, men orkade inte ägna någon större uppmärksamhet till det. Vaknade till ordentligt när bussen stannade. Jenny och jag klev av för att gå på toa, varpå Jenny berättade för mig att vi var i Danmark.

Efter en smärre choch gick vi in i byggnaden (vetifan var i Danmark vi var, men någonstans söder om Köpenhamn) och ner i dess källare mot toaletterna. Det var lite kö så vi väntade snällt tills det kom ut några tanter från båsen. På vägen in mot toan längst in i rummet står en annan toalettdörr öppen, så jag tänkte att den gick ju lika bra och var närmare.

Chock nummer två. Okej. Tänk dig den värsta diarrén någonsin. Multiplicera med tio. Sen tänker du dig en blomspruta (alternativt en sån vattenspridare som snurrar runt och inte bara fram och tillbaka). Så såg den toaletten ut. INTE fräscht! Tog toaletten längst bort, det var värt de extra stegen

Köper vatten på vägen ut. Det var behövligt. Klev ombord på bussen igen. Höll mig vid liv en stund. Vi var nämligen inte så långt ifrån där färjan skulle gå.

Ombord på färjan käkade vi. Spagetti Bolgonese och en flaska vatten för 85kr. Toppen! Nåja, det smakade helt okej och jag blev mätt. Saknade sallad (äter ju knappt annat än grönsaker hemma).

Buss. Plötsligt var vi framme. Vid Aldi och Calles i Heiligehafen. Eftersom Jenny vart där innan gick hennes "smarta plan" i verket. Det innebar att vi sprang in på Aldi först för att kolla vad som fanns och vad det kostade och sen skulle vi till Calles och köpa det som inte fanns på Aldi och sen tillbaks till Aldi igen. Vet inte om det var så särskilt smart eller inte. När vi kom tillbaks till Calles var alla vagnar slut. Efter en stunds vagnraggande fick jag veta varifrån alla vagnar kom (den hemliga källan - en annan butik bredvid Aldi). Vi tröck in oss i kön (fast Lina hade ju faktiskt stått där en stund) och kom in på Calles. Där var TJOCKT med folk.

Shoppade loss för typ 132€. Uschlingen vad tung resväskan jag lånat av Mik blev!

Sedan sprang vi bort till Aldi, som plannerat. Tog det vi skulle ha och betalade. De flesta var klara vid det här laget och kön var inte alls lång. Tack och lov. Ytterligare 30-40€ gick åt. Har kvittot någonstans men orka leta.

På bussen och in mot Heiligehafens centrum. Där konstaterade vi följande:
* Landet (okej, åtminstone Heiligehafen) saknar totalt känsla vad gäller klädmode.
* Fleecetröjor och fleecejackor. Det var FLEECE överallt!
* Minst hälften av Heiligehafens befolkning är utvecklingsstörda (eller så råkade det bara vara en grupp utvecklingsstörda på besök samtidigt som vi (eller var det vi som var utvecklingsstörda?)).
* Dr Jürgen Bratwurst (?) kan sina grejer
* Det enda dom äter är Schnitzel och pomme.
* Det kommer många svenskar dit.
* Det är väldigt smart att ha två röda gubbar under varandra, men i så fall är det fan bäst för dom att sätta dit en till grön för annars är det diskrimminering mot de gröna gubbarna!
* I Tyskland/Heiligehafen är det inte motorcykel som gäller. Där åker de tuffa grabbarna traktor!

Ja. Åkte därifrån. Oerhört tacksamt från min sida. Passade på att sova lite på bussen. Sa jag förresten att alla old people på bussen var knökfulla vid det här laget? Nä det gjorde jag kanske inte. De började nämligen dricka så fort de klev på bussen. På MORGONEN!

Färja igen. Jag och Lina satte oss i "panoramarummet" medans Jenny köpte godis för ett par hundringar (helt sjukt!). På bussen igen. Damnit vad rädd jag var! Minns du hur det var med Estonia? Det åkte in vatten där nere vid bildäck..? (Eller så var det ett annat fartyg...) Hur som helst. Fick en sådan känsla. Det gungade så mycket och varenda bil (och buss) var ju antagligen proppfull med sprit. Gissa om jag fick panik! Jag menar, hur fan skulle jag klara mig om båten tog in vatten? Det skulle jag antagligen inte. Måste vart otroligt läskigt att sitta i sin bil på Estonia (om det nu var någon i bilarna när skeppet sjönk).

Sov hela hemresan. Landade i Ronnebby. Såg Finland vinna i Eurovision Song Contest (haha!). Somnade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback