Folk jag dissar, del 2

När jag jobbar har jag ibland (o)turen att börja dagen med att sälja skrindor. Till er nyfikna och ovetandes om vad jag jobbar med så är jag butiksbiträde i en av affärerna i Sveriges största (?) djurpark belägen i Kolmården. Kan tillägga att det är en mycket trevlig arbetsplats.

En skrinda är en vagn av stålrör med två hjul på mitten och ett handtag utifrån ena kortsidan. Alla, med undantag ifrån några få gröna och en och annan röd, är blå och har precis samma form (även här finns ca 5-10st gröna i något avvikande modell, men principen är densamma). Vissa har hängt med längre än andra, vilket också innebär att några har lite avskavd färg, nedslitna hjul, skranglig botten, gnisslar en smula och så vidare. Ändock är principen fortfarande densamma och de värsta skavanker märks sällan av när man satt ner en av ungarna (m.a.o. bagaget) i vagnen och knatat iväg.

När man står som skrindförsäljerska (i år är vi bara flickor som säljer dessa, om nu inte någon av de få karlar som jobbar i butik byter arbetspass med oss) dyker det upp en hel del frågor ifrån kunderna, vilket är helt normalt. Vill du veta var du hittar en karta, information om tider, var du ska gå, priser och så vidare står jag hjärtans gärna till ditt förfogande. Det måste jag nämligen - det kallas service och är allt vad mitt jobb går ut på.

Sedan finns det människor som ska vara sådär klämkäckt roliga. Det jävliga är att jag redan samma skämt fem gånger under den senaste haltvimmen.

Lista på de frågor som kommer dagligen:
- Kostar det något? (Nej, det står GRATIS med stora bokstäver på skylten här bredvid - jag står bara här "for show")
- Är det bara att ta en?
- Är det någon skillnad på dom?
- Får vi byta? Den här gnisslar/är dålig.
- Vilken går snabbast?
- Finns det ingen skrinda/vagn med motor?
- Kommer du med och drar?
- Får barnen sitta i?
- Kan man lämna skrindan någonstans eller kommer någon att ta den då? (Om du kan tänka dig att sno någon annans skrinda så - japp det kommer någon att göra.)

Varje gång någon av dessa frågor kommer vill jag spotta fram ett spydigt svar. Det gjorde jag idag.

Kund: Har du ingen med motor?
Jag: Nej, du får väl springa snabbt.

Fet diss på klämmiga människor med överflödiga frågor. Betala för skrindan och låt det vara bra så. Jaja, mitt jobb = service, men ibland tröttnar man. Skratta för dig själv istället eller berätta ditt skämt för någon annan - jag har redan hört det och tycker inte det är roligt längre.


Kommentarer
Postat av: friida

Jo. Bara för att jag dissade loss på skrind-kunder så var det dåligt med kommentarer dagen efter då jag stod på samma ställe. Dock började det illa. Den första besökare som kom till mig, hans första ord var: Du har inte nån med motor? och brast ut i ett vrålgarv. Ungefär.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback