Utbytesstudenter

1, 2, 3, 4, 5... typ 6hundratusen utbytesstudenter på min skola. Okej, jag överdriver. Men jag lovar, de är överallt och syns mer än de vanliga studenterna. I skolbygnaden alltså. De flesta jag känner till (som inte är utbytesstudenter) har ändå inte så fruktansvärt proppat schema och är inte i skolan 08-17 fem dagar i veckan. Utbytesstudenterna verkar vara här jämt. Ibland undrar man om de har någonstans att bo.

Fast jag vet var utbytesstudenterna bor. Mitt emot skolan. Förutom de två vi har i min korridor. De har inte varit här i ens en vecka.

Det är spännande med kulturkrockar. För mina nya grannar tycker det är så fruktansvärt kallt hos oss (tycker synd om dem). Och vad mer spännande är; matlagning! Visst är det häftigt att se att det finns människor som inte äter filmjölk och ett glas jos till frukost (fast det gör ju inte jag heller).

Tyvärr har vi till viss del svårt att förstå varandra, utbytesstudenterna och vi andra i korridoren. De har svårt för vår engelska dialekt (med svensk brytning) och vi har svårt för deras engelska dialekt. Upplagt för missförstånd.

Trots det faktum att "mina" utbytesstudenter inte håller till särskilt mycket i våra allmänna korridorsutrymmen, utan är mer på sitt rum och i skolan, tror jag att de tycker det är roligt att vara här. De har lärt sig så mycket sedan de kom hit. Till exempel sådana för oss självklara saker som hur en vattenkran fungerar...

Jag undrar hur bra vi skulle klara oss i deras hemländer. Dessutom; what was my point???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback