About Fredag

Haha! Som jag tidigare skrivit har jag blivit misstagen för att heta Fredag. Upptäckte nu att det verkar vara ett mansnamn. Det finns 5 män i Sverige som heter Fredag, varav en som har det som tilltalsnamn*. Och noll kvinnor. Fast jag tycker nog det är kvinnligt också. Ett hybridnamn. Nä, vad heter det? Jag har glömt. Ni fattar.

Å andra sidan finns det 27 st kvinnor som heter Freda (11 som har det som tilltalsnamn) samtidigt som endast en man har detta som tilltalsnamn. Freda alltså.

Min slutsats blir då: Fredag är ett namn även lämpligt för en kvinna att bära. Fast jag brukar köra på Friiday.  (Det finns en kvinna som har Friday som namn. Heja henne!)


* Källa:
www.scb.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback