Starkt kaffe.

Skrev om starkt kaffe häromdagen. I ärlighetens namn finns inget svagt kaffe i Portugal, bara kaffe med olika styrka. Vanligt kaffe är (enligt svenska mått) starkt. Går du till ett café och beställer en kopp kaffe får du en liten kopp med vad vi svenskar skulle kalla espresso. Och är du inte nöjd med detta kaffe - går det att beställa ännu farligare/starkare grejer (vilket jag hittills undvikit). Det finns förstås de som föredrar att ha 75% (tre fjärdedelar alltså) UTH-mjölk i sitt kaffe också. Då är det en galão. Det smakar varm mjölk. Vill man ha en galão escuro (escuro betyder mörkt) får man en ljusbrun varm dryck. Som också smakar varm mjölk. Tillhör du de som föredrar mer kaffe än mjölk? Tja, det går ju men det är svårt.

Innan jag började plugga på högskolan drack jag väldigt sällan kaffe, och när jag gjorde det var det cappuccino (jag hatar stava till det för jag måste alltid dubbelkolla hur det stavas!) med extra mjölk, socker och eventuellt chokladpulver. Sedan började studera och bestämde mig för att börja dricka kaffe. Körde på med socker och mycket mjölk. Alteftersom började jag minska på för att sedan skita helt i sockret. Även en del av mjölken fick ge vika för ytterligare kaffe. Fast jag drack inte svart.

Nu dricker jag portuguisiskt kaffe (med en smula socker, för det är bannemig alldeles för beskt annars!) flera gånger om dagen. Mjölkfritt (förutom när jag är hemma och ibland häller i lite mjölk).

image161


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback